En utrolig dagstur i junglen

Drømmene

Vækkeuret hiver mig ud af drømmeland, klokken syv. Jeg har nogle drømme for tiden, som føles rigtig virkelige. Den seneste tid har de handlet meget om fremtiden, for mig. Jeg drømmer for tiden om en campervan, om at bygge et hostel op fra bunden, tage billeder og skrive opslag, men i denne her drøm, det var det meget om en kæreste/kone, lejlighed/hus og en lille håndfuld børn. Jeg tror faktisk at en del af disse drømme, en dag kan blive til virkelighed, men det er svært at sammensætte det hele og få det til at gå op i en højere enhed, når jeg rejser og har den passion for det, som jeg har.

Mens jeg ligger lidt og tænker over de her drømme, så opdager jeg lyden af regn, på min hyttes tag. Lige netop i dag, skulle det virkelig ikke regne og slet ikke som i går. Vi skal på en dagstur som kommer til at vare hele dagen og det er noget sjovere, hvis det ikke regner med dobbelt skybrug.

Vi har afgang fra River Lodge klokken 9:30 og vil være tilbage omkring 18:30, så jeg krydser alt for at regnen snart stopper og vi kommer afsted i tørvejr.

Netop stilnet lidt af, inden morgenmaden.

Morgenmad

Morgenmaden er igen lidt beskeden, men der er røræg, en form for omelet af ris, kartofler og æg. Som en lille ekstra menu, så er vores piratfisk fra i går blevet stegt og jeg er den eneste af os fire ved bordet, som smager på dem. Jeg forstår ikke at man ikke vil prøve noget så specielt, når man nu får muligheden. De smagte af meget lidt og det var ikke fordi de var fede med meget kød på, men det var en god oplevelse. Det er faktisk nærmere en regel end kutyme for mig, at smage så meget lokalt og nyt som muligt, når jeg rejser. Ikke alt er lige godt og spændende at skulle stikke tænderne i, men der er ganske få ting, som jeg nægter at spise og aldrig vil smage.

Morgenmaden på River Lodge.

Piratfisk til morgenmad.

Ikke meget kød, på sådan en piratfisk.

Jeg spørg i dag efter kokkens navn og det kan han ikke rigtigt svare på. Det er lidt ligesom han ikke må sige det, eller frygter jeg vil snakke dårligt om ham. Men det er jo stikmodsat. Jeg vil rigtig gerne rose kokken, nok lidt modsat guiden Edwin. Men det lykkedes ikke at få kokkens navn og jeg tænker at jeg igen spørg i morgen, til morgenmaden.

Afsted på dagstur

Regnen er stoppet og klokken 9:30 er der afgang, fra River Lodge. Vi er ni personer i kanoen her fra River Lodge, det er Edwin, hans kone og barn, Camila og Moritz, kokken og en ældre kvinde, samt ham der styrer kanoen og jeg.

Afsted på tur igennem Cuyabeno junglens flod.

Det kan man da kalde udsigt til flod.

Vi sejler de små ti minutter hen til broen, hvorfra jeg startede eventyret i Cuyabeno junglen, efter at have kørt fra Lago Agrio. Her sættes kokken og den ældre kvinde af, de vinker farvel og ønsker os forsat god tur. Desværre var dette sidste gang jeg så kokken, så jeg fik aldrig hans rigtige navn. Da de er kommet igennem sikkerhedskontrollen, så sejler vi længere op af floden, hvor vi ser flere forskellige slags aber, et dovendyr, myresluger, leguan, ugle, fugle og bare generelt et utroligt spændende dyreliv.

Myreslugeren højt oppe i trækronernes top.

Desværre er det utrolig svært at fange nogle gode billeder af aber og fugle med en kameratelefon, så dem må i altså undvære. Vi får også den store oplevelse af at se lyserøde delfiner, de er dog meget sky og kommer hverken tæt på bådene, eller viser sig ret længe over vand. Lyserøde delfiner var ét af mine ønsker at få at opleve, her i Cuyabeno junglen, så det var fantastisk.

Inden Cuyabeno floden blev helt mørk.

Det er ikke så tydeligt her, men floden var helt mørk og en let tåge faldt nedover junglen. Super smukt og det hele havde den der mystiske stemning over sig.

Badning i den mørke sø

Efter at have sejlet et par timer, skifter floden pludselig farve fra den brunlige nuance til en sort nuance, da vi kommer ud mod en større sø. Det er et ret specielt syn at se to farver mødes og hvor hurtigt den sorte nuance overtager alt, fra den brune. Da vi kommer ud på den store mørke sø, ser vi noget tæt på kanten af søen og kun et par meter fra os i kanoen. Det ligner en delfin, men det slår Edwin hurtigt til jorden og siger at det er en fisk, som kan blive op mod tre meter i længden.

Den mørke sø, her er vi på vej ud til midten.

Vi sejler helt ud på midten af søen og så får vi af vide fra Edwin at man kan svømme her i søen, efterfulgt af et spørgsmål om vi vil i? Moritz og jeg nikker som et ja tak til tilbuddet, fra Edwin. Da jeg har smidt trøjen og lige skal til at tænde mit Gopro, så siger Edwin ”Just don’t swim to far away, it’s a little dangerous”. Jamen hvorfor fanden skal du nu til at sige det, lige inden jeg hopper i? Nå, men nu har jeg ligesom smidt trøjen, så kan man ikke bakke ud igen. Jeg springer som første mand over kanten og ned i det mørke vand. Det her er nærmest mere angstprovokerende, end at bade i floden inde i junglen. Så efter fem minutter er både Moritz og jeg oppe i båden igen.

Vi sejler derefter hen til et lille forladt hotel, som ligger op af søen og spiser vores middagsmad. Den medbragte middagsmad er, en skål ris med lidt forskellige grønsager i. Da vi sidder og spiser vores middagsmad, ser både Edwin, Moritz og jeg en kæmpe krokodille, springe op af vandet for at fange en fisk. Moritz og jeg vender os resolut om mod Edwin og spørg i kor, om han så dét? Det gjorde han helt bestemt, det var en flot størrelse, svarer Edwin. Moritz og jeg halv griner og ryster på hovedet efter den kommentar. Så dét var grunden til at vi skulle blive tæt på båden. Der er krokodiller, slanger, fisk på tre meter og muligvis candiru, altså den der klamme malle i søen. Så tror da fanden, at ingen andre skulle i vandet.

Dobbelt op på skybrud

Lige da vi er færdige med at spise og vi skal til at forlade det efterladte hotel, så begynder det at dryppe lidt. Heldigvis har vi regnslagene med i dag og dem får vi virkelig også brug for nu her. Det står ikke bare ned, som et ganske almindeligt skybrud, det kan du sagtens gange op i to. Herfra søen og til den lille lokale landsby, der er en times sejlads og fordi vi sejler mod vinden og det regner så kraftigt som det gør, så er der intet andet at gøre end at læne sig forover og kigge ned i bunden af båden. Ellers slår regnen ind i ansigtet på dig og har nemmere ved at finde ind under regnslaget. Heldigvis er alle mine ting i en drybag nede i min rygsæk, så de er 100% sikret mod regnvejr, men Camila og Moritz har kun deres ting i en plastikpose og det ligner det hele er gennemblødt da vi når frem til landsbyen, efter en times tid.

Jungle landsby og yucca brød

Vi træder ud af kanoen og går hurtigt op mod landsbyen for at finde et sted i læ. Der er et overdækket sted, hvor der også er lavet en bålplads, så der går vi ind. Det er også det rigtige sted og snart kommer en højgravid kvinde, ind i det åbne rum. Kun Camila kan lidt spansk, men hun forstår heller ikke alt hvad kvinden siger, da hun snakker en anden form for spansk, som de bruger herude i landsbyen, i Cuyabeno junglen. Edwin oversætter det meste af hvad kvinden siger og fortæller vi bare skal følge med hende.

Vi følger så med den højgravide kvinde, som bærer rundt på en machete som er overdrevet stor og fareindgydende. Yucca er en art indenfor kartoffelsorten og én ting er sikkert, den ligner ikke den danske hvide kartoffel, hvert fald. Den her art af kartoffel gror under et lille træ, som har vokset i over tolv år, for at nå sit stadie hvor den er indtil nu. Træets dage er dog talte, da kvindens machete tordner igennem stammen på træet og beder bagefter Moritz, om at rykke roden op. Først tror vi hun laver sjov med os, da Moritz kan ikke få roden op. Men så træder hun selv til og gynger fra side til side, indtil roden rykkes fri og kan komme op. Så hakker hun macheten ned i siden på kartoflen, hvor vi så kan rykke det yderste lag af, som det var et løg. Da vi har et net fyldt med Yucca, går vi tilbage til bålpladsen. Her skal de alle skylles først, så rives på store rivejern, vrides for vand, igennem en si for at gøre det fint, for så at smide det på en brandvarm pande, så det bliver til en total økologisk tortilla lignende pandekage.

Jeg er eneste person som overtager kvindens arbejde med at lave de her pandekager til selskabet og igen forstår jeg ikke, at man ikke griber sådan en chance. Det var bestemt ikke lige så flot som den lokale kvindes, men det var en speciel oplevelse og noget jeg kan tage med mig for evigt. Det var en spændende oplevelse og som tak for den oplevelse, skal vi betale fem dollars, hvilket vidst er godt givet ud.

Tre timer tilbage til lejren

Vi siger tak for besøget og går en kort runde rundt i landsbyen og ser hvordan husene er bygget, får forklaret at her er ingen køretøjer og den eneste måde at komme i skole på, er ved at tage en kano længere op af floden. Så hver morgen kommer skolekanoen og tager børnene til skole. Landsbyen har også en lille fodboldbane og tribune, men hvem end der skal rejse hertil som udehold, held og lykke til jer! Det var vidst en bane som mest blev brugt til underholdning, for byens beboere.

Edwins kones og barn. Den lille fyr, var der ikke meget ballade med undervejs.

Benene op og nyd forestillingen igennem Cuyabeno junglen.

Smuk solnedgang, mens vi sejler igennem Cuyabeno junglen.

Da vi hopper tilbage i kanoen, har vi over tre timer tilbage til River Lodge og det hele føles som en rigtig lang dag, med alle de nye indtryk og oplevelser. Som en lille ekstra oplevelse sejler vi til sidst i total mørke igennem junglens flod og eneste person med en lygte er Edwin. Han forsøger at finde to prikker som lyser igen fra lommelygtens skær, så har han nemlig med stor sandsynlighed, fundet en krokodille. Det lykkedes faktisk et par gange, inden vi ankommer til River Lodge klokken 19:20. Vi har nu en halv time til aftensmaden er serveret, så alle går hvert til sit og tager et hurtigt bad.

En lille krokodille tæt på River Lodge.

Aftensmaden er i dag suppe til forret og en hovedret bestående af ris, noget kød, en ærtelignende sovs og en halv banan. Edwin siger kort efter maden at vi tager en morgentur op af floden, klokken seks i morgen tidlig og at jeg nok skal med en kano tilbage mod ankomststedet omkring ni/ti tiden, hvilket passer mig fint. Jeg er faktisk mentalt klar på at tage tilbage, mod betonjunglen.

Det handler om ikke at være kræsen og bare spise hvad der bliver serveret.

Mandag, 9. marts – 2020

Andet fra samme kategori

Bornholms kyststi – Dag 7

Fra Hasle til Rønne     Morgen i snegletempo Da jeg åbner øjnene i soveposen og kigger mig omkring i shelteret, er det til min første morgen på turen, uden vækkeuret har været slået til. Jeg har kun omkring 9 km ind til Rønne og derfor er der på ingen måde...
Bornholms kyststi – Dag 6

Fra Opalsøen til Hasle     Hammershus borgruin i regn og blæst Da jeg slår øjnene op i hængekøjen, er jeg godt klatøjet. Jeg kom aldrig rigtigt til at føle mig tilpas i hængekøjen, så selvom jeg gik tidligt i seng, så fik jeg ikke sovet meget og den søvn jeg...
Bornholms kyststi – Dag 5

Fra Østerlars til Opalsøen     Morgenmad på Gudhjem røgeri Når jeg er på disse vandringer, så har jeg ikke selv sat en alarm på telefonen for at komme op, det sørger både naturen og mit indre vækkeur for. Jeg vågner stort set næsten altid omkring klokken syv...
Bornholms kyststi – Dag 4

Fra Svaneke til Østerlars     Høj på overnatning i telt Jeg slår øjnene op klokken halv syv og selvom teltet har kostet under en hund, så har jeg faktisk sovet udmærket. Jeg vågnede kort omkring tre tiden, men kun fordi jeg hørte regnen slå mod teltdugen....
Bornholms kyststi – Dag 3

Fra Snogebæk til Svaneke     Frisk vind i shelteret til solopgang Da jeg kvart over seks slår øjnene op, er det til lyden af den blafrende presenning som lukker det ene friske vindpust ind i shelteret efter det andet, alt imens solopgangen så småt, er ved at...
Bornholms kyststi – Dag 2

Fra Boderne til Snogebæk     Tidligt op og ud på stierne Klokken er omkring seks, da jeg slår øjnene op og åbner døren ud til shelterpladsen. Jeg ligger lidt i soveposen og drømmer om at man kunne fryse tiden og bare ligge her resten af dagen og nyde...
Bornholms kyststi – Dag 1

Fra Rønne til Boderne     Med offentlig transport til Køge Det er torsdag aften d. 23/7 2020, tasken er pakket med oppakning til en uges vandring på Bornholm og jeg er virkelig klar til at komme tilbage til solskinsøen, som jeg ikke har besøgt siden 7....
Overblik over Bornholms Kyststi

Grundlæggende om Kyststien Kyststien bliver ofte beskrevet som en 120 kms vandrerute, rundt om Bornholms kystlinje. Men en stor del af vandreruten går faktisk langs de gamle redningsstier, som blev grundlagt allerede tilbage i 1895, da folketinget vedtog Danmarks...
Gendarmstien – Dag 4

Fra Kollund skov til Padborg       Blikstille morgen i Flensborg Fjord Jeg faldt i søvn til synet af Flensborg Fjord og jeg vågner til samme fjord, i total blikstille tilstand. Det store skibsværft på Flensborg havn, er lyst op i morgensolens stråler og...
Gendarmstien – Dag 3

Fra Gråsten til Kollund skov       Sovet som en sten, vækket af gravemaskine Her til morgen er der ingen som har sat alarm i shelteret, eller har planer om en tidlig start på vandringen. Fuglesang udenfor shelteret og solens stråler er normalt mit...
Gendarmstien – Dag 2

Fra Kobbel skov til Gråsten       Solopgang, kaffe og stilhed! Jeg elsker at sove udenfor i naturen, men når det er første nat udenfor, så skal man altid lige finde sig til rette og med vandringen på de 37 km i går, så vidste jeg godt det ville blive en...
Gendarmstien – Dag 1

Fra Skovby til Kobbel skov     Mama sørger for morgenmad og transport til Skovby Som altid før et nyt eventyr, så sover jeg aldrig natten op til turen skal starte, så da vækkeuret ringer klokken 05:45, er det ikke ligefrem fordi jeg flyver ud af sengen. Men...
Gendarmstien

Overblik over gendarmstien       Efter at have vandret Gendarmstien fra Skovby til Padborg i juni 2020, kan jeg kun tilslutte mig koret om at dette er en af Danmarks smukkeste vandreruter. Vælger du at gå fra Padborg til Skovby eller omvendt som jeg...
TelefériQo i Quito

En overskyet fornøjelse       Masaya hostel til TelefériQo Jeg vågner ved alarmen går i gang omkring klokken ni og kravler derefter ned fra overkøjen, på den otte personers stuen på Masaya hostel, som jeg bor på. Jeg går ned i køkkenet og laver mig en...
Independiente del Valle mod Junior de Barranquilla

Tomt kæmpe stadion uden tag, i regnvejr       Opgave inden Estadio Olímpico Atahualpa Inden jeg kan tage til dagens fodboldkamp mellem Independiente del Valle (Ecuador) og Junior de Barranquilla (Colombia) i Copa Libertadores, har jeg en super vigtig...
L.D.U. Quito mod River Plate

Sendt hjem til Argentina, på røv og albuer     Fra hostel til La Casa Blanca Da jeg i morgen skal ud på ”Cuyabeno jungletur”, så går jeg på jagt efter solcreme og insektspray, i de nærliggende supermarkeder. Da jeg har fået styr på hvad jeg vil lade blive på...
Independiente del Valle mod Olmedo

Choknederlag på Estadio de Ruminahui     Fra hostel til stadion Jeg forlader hostellet Masaya, som ligger i den gamle bydel i Quito. På hostellet har receptionisten fortalt mig at der gerne skulle køre en bus fra ”Estación Playón de La Marín”, som er en...
Cuyabeno junglen – Dag 5

Nu tilbage mod Quito     Morgentur i kanoen Vækkeuret ringer tidligt i dag, faktisk helt bestemt klokken 5:00. Edwin har besluttet at vi skal på en tur op af floden klokken 6:00 i kano, for at se om vi kan få øje på nogle morgentrætte dyr. På mit tidligere...
Cuyabeno junglen – Dag 4

En utrolig dagstur i junglen     Drømmene Vækkeuret hiver mig ud af drømmeland, klokken syv. Jeg har nogle drømme for tiden, som føles rigtig virkelige. Den seneste tid har de handlet meget om fremtiden, for mig. Jeg drømmer for tiden om en campervan, om at...
Cuyabeno junglen – Dag 3

Piratfiskeri og badning i samme flod     Piratfiskeri Alarmen ringer som planlagt klokken 7:00 og jeg ligger bare en halv time under myggenettet og vågner stille og roligt. Lidt i otte går jeg hen til restauranten, hvor der er morgenmad. I dag får vi tre...
Cuyabeno jungletur – Dag 2

Regn i regnskoven     Morgenmad og morgentur i junglen Jeg har sovet som en sten, da jeg endelig kunne falde i søvn. Vækkeuret ringer klokken 7:00 og bagefter ligger jeg bare i fosterstilling, under myggenettet og slapper af, indtil jeg bliver nød til at stå...
Cuyabeno jungletur – Rejsen til junglen og dag 1

Her skal jeg sgu da ikke bo?!     På gensyn Quito Jeg vågner ved alarmen går i gang, klokken kvart i otte. Næsten alle mine ting er pakket ned i rygsækken og jeg skal i dag tjekke ud fra Masaya hostel i Quito, for at tage på min første rigtige jungletur...
Mitad del Mundo – Ækvators nulpunkt

Ækvators nulpunkt     Ciudad Mitad del Mundo Små 30 km fra centrum i Quito, hovedstaden i Ecuador, (Ecuador oversat fra spansk til engelsk er equator, som igen oversat til dansk fra engelsk betyder ækvator) ligger San Antonio de Pichincha. Byen bliver hvert...
Vandretur i Cajas National Park

Fra kontor dag til vandretur     Fra kontor dag til vandretur Her på hostellet ”Mallki Hostel” i Cuenca, havde jeg faktisk planlagt en dag på kontoret i dag. Når jeg siger på kontoret, så mener jeg faktisk bare min seng, eller en sofa i opholdsstuen, hvor...
Club Sport Emelec mod Guayaquil City FC

Estadio George Capwell   Anskaffelse af kampbillet Noget af det første jeg altid gør, når jeg kommer til et nyt land eller by, under mine rejser, er at tjekke min groundhopper app på telefonen, som hedder ”Futbology”. Her kan jeg få en idé om hvilke fodboldhold...
Deportivo Municipal mod UTC

Estadio Universidad San Marcos   Tilbage til hostel, pool og en øl Efter fodboldkampen tidligere i dag, som var ”Club Sporting Cristal der spillede mod Cusco FC”, tog jeg en Uber tilbage til hostellet klokken 12:55, til 17 soles (34 kr). Jeg går direkte ind på...
Club Sporting Cristal mod Cusco FC

Estadio Alberto Gallardo   Op og afsted! Efter jeg kom hjem fra kampen ”Universitario de Deportes mod Sport Huancayo” i går aftes, så skulle det da fejres at jeg nu havde set min første fodboldkamp, her i Sydamerika. Det blev så til en god håndfuld øl på...
Laguna Paron – Klart den bumlende bustur værd!

Alene afsted til Laguna Paron Ana tog afsted med bussen i går, så nu er jeg igen alene med min rygsæk. Det er utrolig dejligt med selskab undervejs på rejsen, men lige netop på denne her rejse, vil jeg gerne rejse solo og ikke være afhængig af andres rejsemål, eller...
Laguna 69 – På lagune tur i regnvejr

På lagune tur i regnvejr   Morgenstund har guld i mund Vækkeuret ringer klokken fire og jeg begår den fejl som jeg heldigvis meget sjældent gør når jeg skal på en tur, jeg slår nemlig alarmen fra og falder i søvn igen. Ana vækker mig ti minutter efter, da hendes...
Pastoruri Glacier – Min første gletsjer

Ana og jeg sidder klar i receptionen lidt i ni, da det er vores afhentningstidspunkt. Vi har booket turen til Pastoruri gletsjeren igennem hostellet og dermed fået lidt rabat. Ulempen er at man ikke helt kan vide sig sikker på, hvilket selskab man kommer med. Turen...
Første fodboldkamp i Sydamerika!

“Universitario de Deportes mod Sport Huancayo” Allerede den 5. februar forsøgte jeg at komme ind på Estadio Monumental ”U”, i Lima, Peru. Universitario de Deportes fra Peru, skal møde Cerro Porteno fra Paraguay, i Copa Libertadores kvalifikationen. Jeg...
Rainbow Mountain – I regn, slud og sne

Vækkeuret ringer klokken 2.30 og jeg har fået af vide at jeg kan blive hentet i receptionen på Wild Rover, fra klokken 3.00. Allerede 10 minutter efter vækkeuret har ringet, har jeg fået vand i hovedet, børstet tænder og lidt duft under armene. Jeg tjekker det hele...
Lares Trek til Machu Picchu – Dag 4 – 28. Januar.

Jeg har sovet som en sten og er ikke helt frisk på at stå op, da vækkeuret ringer 3.35 på Inti Punku hotellet, så jeg snuser videre to gange. Men der intet at gøre, dette er den store dag på turen og jeg kan sove, når jeg forhåbentligt bliver en gammel berejst mand....
Lares Trek til Machu Picchu – Dag 3 – 27. Januar

Klokken fem bliver jeg vækket af Max, som serverer varm coca te i teltet. Der bliver rusket lidt i teltdugen og Max siger ”Hello! Good morning Kristian, how are you? I’m having coca ready”. Men inden jeg kan nyde min coca te, har jeg lige et hængeparti fra natten, der...
Lares Trek til Machu Picchu – Dag 2 – 26 . Januar

Der bliver rusket i teltet og Max står klar udenfor med varm coca te, man kan nyde i soveposen, inden man står op. Klokken er fire og efter små tre kvarter bliver der serveret morgenmad i den lille hytte, som ligger op af teltene. Der bliver hurtigt den stemning...
Lares Trek til Machu Picchu – Dag 1 – 25. Januar

Jeg har sat vækkeuret til 3.30 og jeg føler en spænding, i hele kroppen. Har jeg nu husket det hele og pakket alt korrekt ned? Jeg når at pakke det hele ned og ud flere gange, inden jeg bliver hentet klokken ti minutter over fem. En mand efterspørger mit navn i døren...
Lares Trek til Machu Picchu – Fire dage, tre overnatninger

Briefing aftenen før afgang Overordnede information: Fra og til: Cusco → Lares Trek → Machu Picchu → Cusco. Type tur: Vandring, kulturel. Sværhedsgrad: +Middel, det kræver noget tilvænning med det lette luftlag og visse steder går det stejlt opad. Sæson: Lares Trek er...
Cerro Manquehue, Santiago dalens top!

Hovedstaden i Chile er Santiago som ligger i en dal, med bjerge omkring sig. Bliver det travle by liv for meget, så er det guld værd at komme ud og mærke naturen, stilheden og den ”friske” luft. Efter over en uge i Santiago, har jeg endnu ikke set noget regn eller...
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.